1. Feltörték a weboldalamat, önök miben tudnak segíteni nekem?
Amennyiben kiberbiztonsági incidens történt első sorban feltárjuk a weboldal gyenge pontjait ahol a támadók is bejuthattak.
További vizsgálatokat hajtunk végre esetleges gyengepontokról melyeket segítünk kijavítani.
2. Miért fontos erős jelszavakat használni illetve miért nem használjuk ugyanazokat a jelszavakat több helyen?
Erős jelszavak nehezítik a támadókat a találgatásokkal és automatizált támadásokkal szemben.
Könnyű jelszavakat nagyon sokan használnak míg a nehezeket kevesen. Ez azért rossz mert ha csak egy könnyű jelszó kiszivárog, akkor bekerülhet egy szólistába amivel a támadó automatizált eszközzel egyszerűen kitudja a könnyű jelszavakat próbálni.
Egyedi jelszavak használata különböző helyeken csökkenti a kockázatot, hogy ha egy fiók kompromittálódik, a többi is veszélyeztetve legyen. Így megőrizzük más fiókjaink és személyes adataink biztonságát.
3. Hogyan zajlik egy hackertámadás, és hogyan reagáljunk rá?
Egy hackertámadás során a támadók próbálják kihasználni a rendszer vagy hálózat sebezhetőségeit, például gyenge jelszavak vagy rosszul frissített szoftverek által. Miután behatoltak, céljaik változhatnak, lehetnek adatlopás, adathalászat vagy rendszer lebontása. A reakció a gyors cselekvést igényli: izoláljuk a támadott rendszert, változtassuk meg jelszavakat, zárjuk le sebezhetőségeket, majd értékeljük a károkat és tanuljunk a támadásból a jövőbeli védelem érdekében.
4. Mi a különbség a hacker és az etikus hacker között?
A hacker általában olyan személy, aki jogtalanul próbál behatolni számítógépekbe vagy hálózatokba, gyakran jogszabályokat megsértve, hogy személyes adatokhoz, érzékeny információkhoz vagy pénzhez juthasson hozzá. Az etikus hacker, vagy más néven "fehér kalapos hacker", a kiberbiztonság szakértője, aki a rendszerek sebezhetőségeit keresi és javítja, hogy védelmet nyújtson a kibertámadásokkal szemben. Az etikus hacker célja a rendszerek erősítése és a sebezhetőségek kiküszöbölése a biztonságosabb online környezet érdekében.
5. Ki az a hacker? Mit jelent a hacker szó jelentése?
A hacker egy olyan személy, aki számítógépes rendszerekbe vagy hálózatokba való jogosulatlan behatolásra specializálódik. A hacker lehet fehér kalapos (etikus hacker), aki a biztonság javítására fókuszál, vagy fekete kalapos, aki kárt okozhat, például adatlopással vagy rendszerzavarással. A hacker szó általánosságban egy olyan személyt jelöl, aki a számítástechnika területén a rendszerek működésének, biztonságának vagy adatoknak a megsértésére specializálódott.
6. Mit csináljak, hogy biztonságba legyen a vállalkozásom a kibertérben?
A vállalkozás kibertérbeli biztonságának javítása érdekében először is fontos a kiberbiztonsági stratégia kidolgozása és bevezetése. Ehhez érdemes a Sitesec vállalkozás segítségét igénybe venni, mivel szakértők a területen.
Az alábbi lépéseket érdemes fontolóra venni:
Erősítsd a hálózatot és rendszereket: Végezz rendszeres sebezhetőségvizsgálatokat a Sitesec vállalkozás segítségével, frissítsd a szoftvereket, és telepíts korszerű biztonsági megoldásokat, például tűzfalakat és vírusirtókat.
Személyzet oktatása: Oktasd fel a munkatársakat a kiberbiztonsági gyakorlatokra, például erős jelszavak használatára, és tanítsd meg nekik a kibertámadások felismerését és kezelését.
Mentési rendszer: Rendszeresen készíts biztonsági mentéseket az adatokról, és tárold azokat biztonságos helyen, hogy az adatvesztés esetén visszaállíthasd a rendszert.
Támogatás és monitorozás: Vedd igénybe a Sitesec vállalkozás kiberbiztonsági szolgáltatásait, amelyek segíthetnek a rendszerek folyamatos monitorozásában, fenyegetések azonosításában és a gyors reagálásban a támadásokra.
Az együttműködés a kiberbiztonsági szakértőkkel és a megfelelő intézkedések bevezetése segítenek biztonságban tartani a vállalkozásodat a kibertérben.
7. Mi az a whitebox tesztelés?
A whitebox tesztelés olyan tesztelési módszer, amikor a tesztelő ismeri a szoftver belső működését és forráskódját, és ennek tudatában hozza létre a teszteseteket. Célja, hogy ellenőrizze a kód helyességét és hatékonyságát, valamint a lehetséges hibákat vagy problémákat a program belső szerkezetében keressen.
8. Mi az a graybox tesztelés?
A graybox tesztelés egy olyan tesztelési módszer, amikor a tesztelő részleges ismeretekkel rendelkezik a szoftver belső működéséről és forráskódjáról. Ez lehetővé teszi a tesztelő számára, hogy kombinálja a fehér doboz (whitebox) és a fekete doboz (blackbox) tesztelési megközelítéseket. A graybox tesztelés során a tesztelő információkat használ a belső működésről, hogy hatékonyabb teszteseteket hozzon létre és fókuszáljon az adott területekre, miközben továbbra is teszteli a szoftver funkcionalitását és teljesítményét.
9. Mi az a blackbox tesztelés?
A blackbox tesztelés egy olyan tesztelési módszer, amikor a tesztelő nincs tisztában a szoftver belső szerkezetével vagy forráskódjával. Ehelyett a szoftvert úgy kezeli, mint egy "fekete dobozt", és csak a bemeneteket és kimeneteket vizsgálja. Célja, hogy ellenőrizze a szoftver funkcionalitását és azt, hogy a várt eredményeket produkálja-e a különböző bemeneti adatokkal. A blackbox tesztelés nem feltétlenül veszi figyelembe a belső logikát vagy struktúrát, hanem a szoftver működését vizsgálja az felhasználói szempontból.
10. Mit jelent a sérülékenység vizsgálat?
A sérülékenység vizsgálat egy olyan folyamat, amely során egy webalkalmazás vagy weboldal biztonságát értékelik és ellenőrzik annak érdekében, hogy azonosítsák és javítsák az esetleges biztonsági sebezhetőségeket. Ennek célja a webes alkalmazások védelme a különböző támadásoktól, például SQL injection, cross-site scripting (XSS), cross-site request forgery (CSRF) vagy egyéb potenciálisan veszélyes támadásoktól. A webes sérülékenység vizsgálat során általában használnak automatizált eszközöket és manuális ellenőrzéseket is annak érdekében, hogy azonosítsák és kijavítsák az esetleges hibákat a webalkalmazásban.
11. Mit jelent a behatolás tesztelés?
A behatolás tesztelés (penetration testing) egy olyan tesztelési módszer, amely során szakértők tesztelik egy számítógépes rendszer, hálózat vagy alkalmazás biztonságát, azáltal hogy szimulált támadásokat hajtanak végre rajta. Ennek a célja az, hogy azonosítsák a lehetséges biztonsági sebezhetőségeket, gyenge pontokat és potenciális veszélyeket, amelyeket egy valódi támadó is kihasználhatna. A behatolás tesztelés során a tesztelők aktívan próbálnak behatolni a rendszerbe vagy hálózatba, és dokumentálják az esetleges sebezhetőségeket, majd javaslatokat tesznek a biztonság megerősítésére és a potenciális kockázatok csökkentésére.
12. Mi az egyik legnagyobb kiberbiztonsági kihívás, amellyel a vállalkozások szembesülnek?
Az egyik legnagyobb kiberbiztonsági kihívás, amellyel a vállalkozások szembesülnek, az állandóan változó és fejlődő kiberfenyegetések és támadási módszerek kezelése. A kiberbűnözők folyamatosan alkalmazzák új technikákat és eszközöket, hogy kijátszhassák a biztonsági védelmi rendszereket, és ezért a vállalkozásoknak folyamatosan frissíteniük és fejleszteniük kell a kiberbiztonsági stratégiájukat a lépést tartás érdekében. Ezenkívül a támadások felismerése és az azokra való reagálás is kulcsfontosságú, hogy minimalizálják a potenciális károkat és adatvesztéseket.
13. Mi az a rosszindulatú program?
A rosszindulatú program (malware) olyan szoftver vagy program, amelyet kifejezetten arra terveztek és hoztak létre, hogy kárt okozzanak számítógépekben, hálózatokban vagy eszközökben, vagy azokat illetéktelenül ellenőrizzék. Ezek a programok gyakran célul tűzik ki az adatlopást, a rendszerek megbénítását, a felhasználók megfigyelését vagy más káros tevékenységeket. A rosszindulatú programok közé tartoznak például vírusok, trójaiak, kémprogramok, ransomware és egyéb fenyegetések, amelyek a számítógépes biztonság sérüléséhez vezethetnek. A kiberbiztonsági védekezés során az azonosítás és eltávolítás, valamint a megelőzés és védelem fontos szerepet játszik a rosszindulatú programok elleni harcban.
14. Mi az adatvédelmi incidens?
Adatvédelmi incidensről akkor beszélünk, ha egy behatoló jogosulatlanul hozzáfér az Ön adataihoz, például ügyfélnyilvántartásokhoz és személyes adatokhoz, szellemi tulajdonhoz vagy vállalati titkokhoz. Gyakran PR rémálom, ha tájékoztatni kell az ügyfeleket és a beszállítókat arról, hogy Önt és esetleg az adataikat ellopták.
15. Mi az az adathalász e-mail?
Adathalászatról beszélünk, amikor valaki megbízható kapcsolattartónak vagy forrásnak álcázva megpróbál becsapni Önt, gyakran e-mailben, szöveges üzenetben vagy közösségi médiában. A támadók személyes adatokhoz, például jelszavakhoz vagy bank-/hitelkártyaszámokhoz próbálnak hozzájutni, abban a reményben, hogy Ön olyan webhelyekre mutató hamis linkekre kattint, vagy olyan mellékleteket nyit meg, amelyek rosszindulatú programokat telepítenek, vagy számla vagy hamis bankszámlára fizetésére utasítják.
16. Mi az a kétfaktoros hitelesítés?
A kétfaktoros hitelesítés (2FA) egy olyan biztonsági eljárás, amely két különböző hitelesítési tényező használatával véd egy felhasználói fiókot vagy rendszert. Ezek a tényezők általában valamilyen ismereti tényező (például jelszó) és valami, amit csak a felhasználó rendelkezik (például mobilalkalmazás által generált időzített kód vagy ujjlenyomat). A 2FA növeli a biztonságot, mert még akkor is, ha egy támadó ismeri a jelszavad, nehezebb számára hozzáférni a fiókodhoz vagy rendszerhez, mert szükség van a második hitelesítési tényezőre is. Ezért a 2FA népszerű és hatékony módja a fiókok és rendszerek védelmének a kiberbűnözők ellen.